Jungletour Khao Yai national park

18 november 2015 - District Pak Chong, Thailand

Vanmorgen om 05.45u opgestaan want onze jungletour zou om 07.00u beginnen. Helaas niet al te best geslapen want de accommodatie is super maar de bedden absoluut niet, allemaal kuilen! Maar goed, je kunt niet alles hebben...

Om 07.00u stonden er 2 pick up trucks klaar om ons op te halen, de groep werd dan ook in 2en gedeeld. Ik mocht zeker niet klagen want ik was de enige vrouw tussen 5 mannen, moet er wel bij zeggen dat we wel een vrouwelijke gids hadden. Een pittige Thaise tante, ben haar naam even kwijt, waarnaar je heel goed moest luisteren om haar Engels te kunnen verstaan. Allereerst reden we even langs een 7 Eleven voor degenen die nog wat te eten wilden halen. We zouden namelijk pas om 14.00u lunchen. Daarna reden we door naar het museum van het Khao Yai national park en daar zagen we langs de weg ook de eerste apen. Het museum zelf vond ik niet heel bijzonder en had van mij ook wel overgeslagen mogen worden. Ik wilde zo snel mogelijk de jungle in! Voordat dat ging gebeuren kregen we eerst hele mooie lichtblauwe leech socks aan die je om je sokken moest doen en dan vervolgens je schoenen eroverheen aan.
Dit tegen de bloedzuigers die volgens onze gids zeker aanwezig konden zijn omdat het had geregend. Over dit soort dingen moet je dan maar niet te veel nadenken en gewoon maar accepteren en gaan! We klommen dus weer in de truck en reden nog hoger de bergen in op weg naar het beginpunt van onze 4 uur durende hike door de jungle. En een jungle was het! Niets geen aangelegde paden maar er gewoon dwars doorheen, klauterend over boomstammen, takken, naar beneden, naar boven...en met een aardige snelheid want onze pittige Thaise madam had er aardig de vaart in! Als ze dacht een beest te zien in de enorme hoge bomen ging ze bijna rennen. Je kon niet ontkennen dat ze razend enthousiast was en met veel plezier haar werk deed. Als ze iets zag moesten we zo stil mogelijk zijn. Uiteindelijk hebben we eekhoorns gezien, die heel veel groter zijn dan in NL, gibbons, apen, mooie vogels en veel soorten spinnen! Olifanten zouden er ook lopen maar die hebben we tijdens de wandeling niet gespot. Op een gegeven moment kwamen we bij een hele open vlakte met riet uit waar we ons een weg door moesten banen. Het landschap was hier echt heel mooi. Hier stond ook een soort uitkijktoren vanaf waar je een prachtig uitzicht had.

Iets later dan gepland kwamen we bij ons lunchadres aan. De andere groep was er al even en waren al aan het eten. Onze gids vroeg of we het erg vonden als we in de truck zouden eten want dat zou tijd schelen. Ze wist namelijk te vertellen dat ze ons krokodillen wilden laten zien die blijkbaar rond een bepaalde tijd altijd ergens te zien zouden zijn. Wij vonden het prima! Al hobbelend met onze bakjes eten in onze handen vervolgden we onze weg naar de krokodillen "standplaats". Daar aangekomen moesten we eerst weer een stuk de jungle in en het was echt wel steil. Onze gids had enorme haast dus met enorme snelheid liep ze naar beneden. Zo snel dat ik haar bijna kwijt was in de dichte jungle samen met nog wat andere mensen van de groep. Gelukkig kan ik heel hard roepen! ;-) Uiteindelijk lag er inderdaad een krokodil ergens half verscholen in een beekje. Vanwaar ik stond heb ik hem helaas niet kunnen zien. We bleven er een tijdje staan kijken en vervolgden daarna onze weg weer terug en toen ging het bij mij helaas een beetje mis. Over een heel lullig afstapje klapte mijn enkel dubbel! Dat deed best pijn kan ik je vertellen. Ik kon daar niet blijven zitten en moest uiteindelijk nog een stuk naar boven lopen. Mijn schoen dus aangehouden en al klauterend en leunend op Sjoerd naar boven geklommen. Daar met schoen en al in een grote emmer ijswater gestapt die in de truck stond. Het deed verdomde zeer. Daarna mijn schoen uit en er was al een klein ei ontstaan. Ik kon nog wel bewegen dus verzwikt en verder waarschijnlijk niets. De 2 watervallen die we daarna hebben bezocht heb ik helaas dus niet meer gezien, de ene was 2.5 km lopen en bij de ander moest je een trap van iets van 700 treden naar beneden. Dat leek mij of eigenlijk Sjoerd niet zo'n goed idee. Achteraf maar goed ook want die trap bleek echt enorm steil en zwaar. Ik heb daar dus samen met de 2 gidsen en 2 chauffeurs gewacht tot de iedereen terug zou komen. Dat was ook wel weer een leuke ervaring ondanks mijn pijnlijke enkel want zo kom je altijd wel weer wat meer over hun te weten als je met ze aan de praat raakt. Bovendien kreeg ik een stuk fruit van onze gids die ik nog nooit had gezien. Het leek een soort gele langwerpige paprika met daarin een soort bonen en dat moest je dan dopen in een zakje met zurige suiker, heel apart maar best lekker ;-) Dat zijn toch ook wel weer de leuke dingen als je je onder de lokale bevolking bevindt.
Toen iedereen bezweet en uitgeput van de vele trappen weer terug was, reden we weer verder daar waar zich eventueel wilde olifanten zouden kunnen bevinden en ja hoor, ze waren er! Ik hoefde niet eens de truck ervoor te verlaten en heb ze ook prima kunnen zien. Dat was een mooi afsluiting van de tour!

Terug bij onze accommodatie eerst lekker gaan eten, de vrouw van Mike kan heeeeel goed koken, en weer even ijs op mijn enkel gedaan.Lopen gaat wel maar is niet fijn, echt balen en hopen dat het snel minder wordt.
Lig nu op bed met mijn voet omhoog en morgen maar even intapen. We hebben ons reisschema inmiddels een beetje omgegooid want wat we wilden ging niet helemaal lukken qua vervoer. We wilden eigenlijk eerst naar Sukothai en het noorden maar dat is vanaf hier bijna niet doen dus we gaan morgen eerst terug naar Bangkok en van daaruit gelijk door naar Kanchanaburi. Vanaf daar is het makkelijker om naar Sukothai en vervolgens naar Chiang Mai te reizen. Morgen wordt dus grotendeels een reisdag.

1. Cees:
    18 november 2015
    Misschien maar goed dat je morgen een reisdag heb. Klinkt behoudens de voet wel goed.
  2. Wen:
    18 november 2015
    Goed voor je pootje Chant, enne hoog houden hè? Ach, na al die yoga practise, moet dat ook geen probleem zijn. Hop benen in de nek en gaan :-). Beterschap meis en gewoon genieten. X
  3. Jel:
    18 november 2015
    Oh balen Chantie! Maar nu komen die kuilen misschien wel van pas. Als je je voet op de rand kan leggen
  4. Jel:
  5. Dick:
    18 november 2015
    Dynamische eerste dagen. Lullig voor je dat je door je enkel gegaan bent. Heb je nu niks aan, maar Anja heeft net een cursus tapen gedaan :-)
    FF rustig aan en flink blijven koelen.
    Fijne voortzetting van jullie reis.
    Liefs Dick
  6. Mar:
    18 november 2015
    Balen van je enkel! De foto's zagen er wel super uit! Veel plezier nog en goede reisdag morgen! X
  7. Eef:
    18 november 2015
    Vrouw van Mike hier (andere Mike denk ik ;)

Jeetje chant wat een toestand met je enkel. Maar wat een super verhaal en de big nogwat gezien, top!
    Hier is het regenseizoen ook begonnen...
    Lekker rustig aan morgen met je pootje.
    X